پهبادهای آتش نشان، یک ضرورت مهم ایمنی برای مشهد است اجرای طرح اهدای کلاه ایمنی به موتورسواران در مشهد با همکاری شهرداری و پلیس احداث قطار «مشهد - گلبهار - چناران» سرعت می‌گیرد رینگ پیرامونی و پارک خطی بوستان کرامت مشهد مرداد ۱۴۰۳ به بهره‌برداری می‌رسد ویدئو | طهوریان‌عسکری: طی ۲ سال اخیر تحول مطلوبی در حاشیه شهر مشهد رخ داده است گفتگو با مخترع نمونه خراسان‌رضوی | بومی‌سازی قطعات و تکنولوژی ریلی ضروری است بیش از ۴۰ درصد متکدیان در مشهد، معتاد هستند | برخی خود را به شکل «زنان» درمی‌آورند رونمایی از نخستین چاپ‌برگردان روزنامه ادب هر ثانیه بیش از ۲۰ کیلوگرم پسماند در مشهد تولید می‌شود مشهد در کنار  کنارک | روایت خدمت نیرو‌های شهرداری مشهد برای کمک به سیل‌زدگان در سیستان و بلوچستان «زنگ سپاس معلم» در مشهد نواخته شد | استاندار خراسان رضوی: مسیر انقلاب در حال طی شدن است + فیلم رکوردی تازه برای مشهد ثبت شد اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد جشن بزرگ «خدا قوت کارگر» در مشهد برگزار شد + فیلم برپایی خیابان امام رضایی‌ها نقطه عطف برنامه‌های دهه کرامت اختصاص ۲۱ درصد اوراق مشارکت کشور به مشهد
سرخط خبرها

نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد نیازمند تأمین خودرو است | مشهد ۴۵۴۰ تاکسی فرسوده دارد

  • کد خبر: ۲۰۱۷۲۵
  • ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۸
نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد نیازمند تأمین خودرو است | مشهد ۴۵۴۰ تاکسی فرسوده دارد
سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد گفت: با توجه به اینکه در ماه‌های آخر سال هستیم و البته در اسفندماه سیستم بانکی تسهیلاتی ارائه نمی‌دهد، سال جاری فقط دو ماه فرصت برای نوسازی داریم که در این مدت برنامه نوسازی برای ۱۵۰ دستگاه داریم تا بتوانیم درمجموع با توجه به نوسازی‌های قبلی تعداد تاکسی‌های نوسازی شده را به حدود ۲۵۰ دستگاه برسانیم.

به گزارش شهرآرانیوز نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی در راستای ارائه خدمات شایسته به زائران و مجاوران بارگاه رضوی و همچنین کاهش آلودگی هوا طی دو سال گذشته با ارائه تسهیلات به رانندگان تاکسی از منابع شهرداری و با همکاری سیستم بانکی از سوی شهرداری مشهد در حال انجام است. در این سال‌ها که افزایش شدید قیمت خودرو را شاهد بودیم بازهم مدیریت شهری برای ارائه این تسهیلات پا پس نکشیده و با افزایش مبلغ تسهیلات سعی داشته است تا روند نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی متوقف نشود.

در سال جاری هم رقم تسهیلات نوسازی این ناوگان به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان افزایش یافته و بخشی از تاکسی‌های شهرمان با استفاده از این تسهیلات نوسازی شده است، اما از ابتدای آذرماه ارائه پیش‌فاکتور از سوی شرکت خودروساز صادر نشده و این مسئله سبب شده است تا در روند نوسازی ناوگان وقفه ایجاد شود.

در همین‌باره سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه در کلان‌شهر مشهد بیش از ۱۱ هزار دستگاه تاکسی فعال است، اظهار کرد: از این تعداد ۴۵۴۰ دستگاه در سن مرز فرسودگی قرار دارد، البته از نظر قانون خودرو تاکسی که نتواند در دو مرحله پشت سر هم به اخذ گواهی معاینه فنی موفق شود، فرسوده محسوب می‌شود و سن خودرو دیگر ملاکی برای فرسوده بودن یا نبودن خودرو محسوب نمی‌شود.

نوسازی فقط ۸۳ تاکسی

اکبر فلاح افزود: در جریان نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی شهری مشهد، ۲۵۳۷ درخواست در مجموع نسبت به موضوع نوسازی ثبت شده که از این تعداد برای ۳۹۷ نفر گواهی معرفی به بانک ارائه شده است و ۱۷۹ نفر نیز پرونده خود را برای اعطای تسهیلات در بانک تکمیل کرده‌اند.

وی ادامه داد: سال جاری ۲۰۱ پیش‌فاکتور صادر شده، اما با توجه به اینکه مدت زمان پرداخت وجه برای پیش‌فاکتور بسیار کم بوده و رانندگان بین ۳ تا ۴ روز برای پرداخت پیش فاکتور خود فرصت داشته‌اند، به دلیل تأمین نشدن مسائل مالی و همچنین اخذ وام از بانک در سال جاری فقط ۷۶ نمونه تأمین وجه برای پرداخت محقق شده و با توجه به اینکه ۷ مورد نیز پرداخت نقدی برای نوسازی داشته‌ایم، در مجموع سال ۱۴۰۲ تعداد ۸۳ دستگاه تاکسی نوسازی شده‌اند.

فلاح با بیان اینکه روند نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی مشهد از اواخر خردادماه امسال آغاز شده است، تصریح کرد: البته از ابتدای آذرماه، دیگر پیش‌فاکتوری برای دریافت تاکسی از سوی شرکت خودروساز صادر نشده است و اکنون در انتظار صدور پیش‌فاکتور‌های جدید هستیم.

تاکسی‌های جدید؛ سمند سورن دوگانه

وی با بیان اینکه خودرویی که سال جاری برای نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی از سوی نهاد‌های مربوط موردتأیید است؛ خودروی سمند سورن دوگانه‌سوز است، ادامه داد: شهرداری مشهد مبلغ تسهیلات این نوسازی برای رانندگان را تا سقف ۲۰۰ میلیون‌تومان افزایش داده است. دوره بازپرداخت این تسهیلات پنج ساله در نظر گرفته شده است و از مجموع ۲۳ درصد سود بانکی، ۱۴ درصد را شهرداری تحت عنوان یارانه و ۹ درصد را راننده پرداخت می‌کند.

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌رانی شهرداری مشهد در ادامه درباره قیمت‌گذاری خودرو‌های فرسوده تاکسی‌رانان مشهدی نیز گفت: در این‌باره کارگروهی متشکل از نماینده استانداری، انجمن مراکز اسقاط و سازمان تاکسی‌رانی در استانداری خراسان‌رضوی شکل گرفته است و به صورت ماهیانه قیمت خودرو فرسوده براساس شاخص‌های مختلف بالا یا پایین می‌رود. براساس قیمت‌های اعلامی در آذرماه قیمت خودرو فرسوده سمند و پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز، ۸۶ میلیون تومان، قیمت روآی فرسوده، ۷۷ میلیون تومان، قیمت پراید فرسوده، ۷۶ میلیون تومان و قیمت پیکان فرسوده ۶۶ میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

نوسازی ۱۵۰ تاکسی تا انتهای سال

فلاح در ادامه افزود: با توجه به اینکه در ماه‌های آخر سال هستیم و البته در اسفندماه سیستم بانکی تسهیلاتی ارائه نمی‌دهد، سال جاری فقط دو ماه فرصت برای نوسازی داریم که در این مدت برنامه نوسازی برای ۱۵۰ دستگاه داریم تا بتوانیم درمجموع با توجه به نوسازی‌های قبلی تعداد تاکسی‌های نوسازی شده را به حدود ۲۵۰ دستگاه برسانیم.

وی در ادامه به موضوع بازسازی ناوگان تاکسی‌رانی نیز اشاره کرد و گفت: در موضوع بازسازی ناوگان برای خودرو‌های ۳ تا ۱۳ سال تسهیلات بازسازی با رقم ۴۰ میلیون تومان و دوره بازپرداخت سه ساله درنظر گرفته می‌شود که همچون وام نوسازی، در جریان اعطای این تسهیلات نیز ۱۴ درصد سود تسهیلات تحت عنوان یارانه از سوی شهرداری و ۹ درصد هم از سوی راننده پرداخت می‌شود.

وام ۶۰ میلیونی برای بازسازی

سرپرست سازمان مدیریت و نظارت برتاکسی‌رانی شهرداری مشهد با اشاره به اینکه تاکنون تعداد ۵۳ نفر از این تسهیلات استفاده کرده اند، افزود: در راستای افزایش استقبال تاکسی‌رانان برای دریافت این تسهیلات به دنبال افزایش تسهیلات از ۴۰ به ۶۰ میلیون تومان هستیم و البته درصددیم تا پرداخت یارانه سود هم به شکلی باشد که راننده تاکسی فقط ۴ درصد سود را پرداخت کند و به نوعی این تسهیلات برای رانندگان تاکسی قرض‌الحسنه باشد.

وی افزود: همچنین در صورتی که بتوانیم مصوبه شورای اسلامی شهر را به دست بیاوریم، پیشنهاد داده‌ایم تا سقف سن بازسازی ناوگان که سیزده سال است، برداشته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->